dilluns, 3 de setembre del 2007

Sobre l'ordenança de la bicicleta

Ja ha entrat en vigor la tan comentada ordenança de la bicicleta, tot i que de moment sembla que hi haurà una moratòria de quinze dies en quant a les denúncies.

Jo personalment considero que aquesta és una mesura necessària, ja que l'augment d'usuaris d'aquest mitjà de transport, en part també degut a la posada en marxa del bicing, fa que es produeixin incidències entre els usuaris de la bici i la resta de vehicles de transport i els vianants. Per tant crec que aquest buit legal ha de quedar cobert i aquesta normativa s'encarregarà de fer-ho.

Ara bé, també és cert que aquesta mesura ha d'anar acompanyada d'altres que serveixin per millorar la xarxa de carrils bicis existent (molt abandonada) i per ampliar aquesta de manera que totes les grans vies de la ciutat tinguin un espai "exclusiu" per a les bicicletes.

No podem per tant ser exigents al cent per cent amb el compliment de la normativa, fins que la xarxa de carrils bici estigui en condicions, i fins que les zones 30 arribin a tots els barris. Per tant, normativa sí, però compte a l'hora d'aplicar les sancions perquè si no tindrem un motiu de conflicte entre l'ajuntament i els usuaris de les bicicletes.

Cal tenir en compte que el més important és la seguretat de les persones i l'ordre natural de protecció ha de ser en primer lloc els vianants, segon les bicicletes i els patinadors, tercer els vehícles lleugers a motor (ciclomotors, motocicletes) i en últim lloc els vehicles a motor de quatre o més rodes.

Hi ha aspectes de la normativa que deixen molt desprotegida a la bicicleta. Especialment hi han vies de circulació densa i ràpida que no gaudeixen de carril bici i en les quals la convivència amb els vehícles de motor serà complicada. Caldrà doncs ser més dur amb les sancions amb aquells que incumplint la normativa posin en perill la seguretat de les persones i per norma general quan parlem de cotxes i bicis els qui correran més riscos seran els usuaris de bicicleta.

El que l'ajuntament haurà de fer i com més ràpid millor, és fer un bon manteniment del carril bici existent en les vies que es preveuen més conflictives. Tot seguit, per posar un exemple dels molts que n'hi han, us relataré el recorregut per l'avinguda Meridiana des de Glòries fins a Can Dragó.

El carril bici comença a la plaça de les Glóries i puja per la calçada central fins al carrer València.
En aquest punt el carril bici passa al lateral amb força obstacles de protecció a les voreres la qual cosa fa difícil decidir per quin lloc agafes la continuació del carril bici.
Més endavant et pots trobar amb vehícles que ocupen el carril bici per fer descàrrega.



Hi ha moments en què no saps si el carril bici s'ha esfumat o encara és allà.



D'altres en què no saps si continuar en bici o agafar el metro




Per descomptat, si tries continuar per la vorera, incompleixes la normativa.



I quan arribes a la parada de bus, tres quarts del mateix.




Finalment, quan arribes a l'estació de Sant Andreu Arenal, has de creuar a l'altre costat de la Meridiana per Fabra i Puig, en un punt molt transitat per vehícles i vianants i sense continuitat per a les bicis fins 50 metros més endavant.

Per no parlar dels problemes que ocasionen les obres, ja que mai es preveu l'accés de les bicis en aquests punts.

Per tant, ordenança sí, però l'ajuntament ha de posar "fil a l'agulla" i treballar molt pel que fa a la xarxa de carrils bici, inclós el manteniment dels trams existents.

2 comentaris:

Anònim ha dit...

Hola.
Veig que encara no hi ha cap comentari sobre aquesta ordenança.
Vaig a ser el primer en enviar-te el meu comentari, que com ja pots suposar, serà del tot negatiu.
Com tu ja saps estic totalment en desacord amb l'ús de la bicicleta per la ciutat de Barcelona ja que crec que la ciutat no és adequada per aquest ús.
Jo he sigut cicloturista amb llicència de la federació catalana de ciclisme i soci del club Ciclista Sant Martí, del qual vaig a arribar ser el secretari, per tant parlo una mica sabent el tema que toco.
En aquell temps les companyies d'assegurances no volien saber res dels ciclistes i crec que ara encara no han canviat les normes,
La pregunta que em faig és: quantes bicicletes que corren per la ciutat de Barcelona tenen permís per circular? i si el tenen, qui els hi ha donat? tenen alguna assegurança en cas d'accident? poden demostrar en cas d'accident que la bicicleta és de la seva propietat?
Això només és una petita part de les preguntes que em faig i us faig arribar a vosaltres.
En quant que la Barcelona de Barcelona no està preparada per circular en bicicleta, tu mateix ho dius de la manera que està muntant el carril bici. Teniu que saber que durant la remodelació del passeig Maragall, aquest Casal va demanar amb insistència que fessin un carril bici, al final ens van prometre que ens el farien per el passeig de Fabra i Puig i encara l'estem esperant.
No es poden fer unes normes de circulació per uns usuaris de bicicleta que no tenen les condicions adequades per poder circular i poso en dubte que els usuaris de la bicicleta compleixin les lleis, ja que dintre d'aquest sector no n'hi ha.
Quan arribi la primera víctima mortal a la ciutat de Barcelona, degut a aquesta nova normativa, aleshores tot seran lamentacions i ningú serà el responsable.
De moment no dic res més, encara que podria dir moltes més coses negatives, espero que algú en contradigui per poder entrar en debat.
Ramon Sebastià Serra

Anònim ha dit...

crec que no hi ha debat i ho heu explicat prou be, no hauria d'estar permés fer una normativa sense tenir les eines necessaries per poder cumplir aquesta normativa, mirant el planol de carrils bicis de la ciutat, per sobre de la diagonal no n'hi ha ni un!, be si, el velodrom d'Horta...si si no es conya, esta assenyalat com a tal...quina barra!
A vegades anar per la vorera era una simple qüestió de supervivencia (intenteu pujar per Balmes, allà on es troba amb gral. Mitre, cap a les 20 h i si en sortiu amb vida em dareu la raó) ara ja tenen la llei per fer-nos morir també a la vorera (a base de multes o de cops de bastó d'alguna iaia...per cert, hi ha alguna normativa que reguli l'us del basto per part de la gent gran)