En els darrers anys els busos de Barcelona han perdut 1,6 milions de passatgers. La xifra ens indica clarament que el servei de busos actual no compleix les expectatives de la ciutadania i aquesta es decanta clarament cap a altres opcions com ara el metro o el transport privat.
La flota de busos de Barcelona és una de les més modernes d’entre les capitals europees, no obstant això no és suficient perquè el servei sigui prou bo com per obtenir bona nota. Ens manca alguna cosa, això és evident.
El problema radica en el temps que tarden els nostres busos en realitzar els itineraris actuals. D’una banda perquè la densitat de tràfic de la ciutat no els permet superar els 12 km/hora de mitjana. De l’altra perquè els itineraris actuals són herència de les rutes que feien els antics tramvies de la ciutat.
Ara l’ajuntament fa una aposta per millorar el temps de recorregut en 5 carrers de l’Eixample. Aquesta mesura és absolutament insuficient perquè la millora serà d’entre un 10 i un 12% de reducció en el temps suposant que s’assoleixi l’efectivitat prevista.
Barcelona ha d’apostar clarament per una revolució en el model de transport en bus a partir dels itineraris a realitzar. Ja en la darrera contesa electoral municipal, des d’ERC vam proposar un plantejament basat en uns recorreguts en forma de xarxa. Diverses línies de bus recorrent la ciutat entre la muntanya i el mar en línia recta, i de Llobregat a Besòs, aprofitant la distribució de carrers de la ciutat. Segons els estudis duts a terme per en Salvador Rueda, això permetria que la freqüència de les principals línies de bus fos de 4 minuts; i el millor de tot és que això s’aconseguiria amb el mateix nombre de busos actual. Per optimitzar el sistema hauríem d’implementar intercanviadors de bus amb prou capacitat, però Barcelona té la gran sort de comptar amb els xamfrans de l’Eixample i aquests permeten aquesta possibilitat. Amb aquest sistema seria tan fàcil anar d’un costat a l’altre de la ciutat que gairebé no caldria ni mirar el número de bus a agafar. El transport en bus seria molt simple de cara a l’usuari, molt més ràpid i per tant incrementaria el nombre de passatgers.
Aquesta proposta sembla però que no vol ser tinguda en compte per TMB que continua apostant per un model antiquat d’itineraris de bus, crec que de forma equivocada.
En els propers anys haurem de revisar el model de mobilitat de la ciutat per evitar el col•lapse i tenir un bon pla de busos serà imprescindible. Les petites millores són benvingudes, però si som ambiciosos tindrem un sistema de transport dels millors d’Europa. Cal apostar decididament pel transport públic en detriment del transport privat, encara que imposar mesures restrictives als vehicles privats sempre vagi acompanyat de polèmica.
4 comentaris:
Completament d'acord! només si es converteix el transport públic en una alternativa eficaç es podrà reduir significativament l'ús del transport privat: les sancions per si soles no són la solució.
Crec que les dades que utilitzes no les utilitzeu de la forma que millor descriuen la realitat:
http://www.joserodriguez.info/bloc/?p=1670
El fet és que augmenten els usuaris de Bus no disminueixen.
Ni tampoc la proposta per sí mateixa i tal com la presenteu és la millor de les idees. Interesant per optimitzar el transport a la zona de l'Eixample, però no és útil del tot quan s'analitzen els busos que travesen la ciutat.
No sóc usuària habitual del bus, però aquesta proposta em sembla molt raonable, ja que té en compte la ciutat real i el seu traçat...
D'altra banda, en castellà els problemes "radiquen", però en català "rauen"... I sí, la gent ho entén. Només cal dir-ho prou vegades...
Gràcies
Gràcies Mercè per la teva aportació en forma de comentari i també lingüística. Certament rauen i no radiquen. Aquesta no crec que hem torni a passar per alt.
Publica un comentari a l'entrada