dilluns, 24 de gener del 2011

Models de mobilitat

Dijous passat es va celebrar el consell de barri de la Vall d’Hebron i, per damunt d’altres temes, van destacar dues peticions veïnals: la cobertura de la ronda de Dalt i la reducció dels carrils previstos a la reordenació de l’Avinguda de l’Estatut.
El cas és que pel que fa a l’avinguda de l’Estatut vam obrir un interessant debat via Twitter amb el conseller d’ICV, en Joan Vallvé. La proposta de l’equip de govern municipal es de fer 6 carrils de circulació (2 + 1 de serveis, en cadascun dels sentits de la marxa). Atès que fins ara el nombre de carrils de circulació era de 2+2, la nova proposta em fa pensar que l’equip de govern actual no te clar quin model de mobilitat te per a la ciutat.
El Joan Vallvé defensa que el fet de reservar un carril per sentit per al transport públic serveix per a beneficiar aquesta opció. En part puc estar d’acord, però el que no acabo d’entendre és per què permetem mantenir, i fins i tot incrementar, el nombre de vehicles privats que passaran per l’avinguda de l’Estatut amb aquesta fórmula. Cal tenir en compte que ara mateix només hi passa una línia de bus, el 10, per aquesta via. També cal tenir en compte que la continuació de l’avinguda cap al túnel de la Rovira te 2 carrils per sentit i el mateix si ens enfilem cap a la ronda de Dalt.
El cas és que els veïns i veïnes no veuen amb bons ulls que s’ampliï el nombre de carrils de circulació perquè això els crea una frontera d’asfalt important amb el barri d’Horta i aquesta s’afegeix a la cicatriu que suposa actualment la ronda de Dalt per la part nord del barri de la Vall d’Hebron. Jo comparteixo aquest criteri. No veig la necessitat de fer aquesta ampliació de carrils de circulació que només comprendria en cas fer-se el túnel d’Horta per a vehicles. Però tenint en compte que l’equip de govern descarta aquesta opció, o almenys això afirma, no veig que tingui ni cap ni peus.
Aquest govern municipal demostra tenir criteris molt diferents en funció del projecte que ens proposa. Per la reforma de la Diagonal ens proposaven reduir els carrils per a cotxes a només un per sentit i ara en canvi ens proposen fer créixer l’oferta d’espai per a cotxes a l’avinguda de l’Estatut. Això es deu a una manca de model.
Ja he defensat en articles anteriors la necessitat de reduir el nombre de cotxes de les vies de la nostra ciutat. Les dades ens indiquen que unes 4.000 persones moren cada any a l’àrea metropolitana de Barcelona a causa d’afeccions respiratòries imputables a la contaminació de l’aire i aquesta dada, afegida a la millora de l’espai públic, ha de ser el referent per a fer una aposta clara i decidida pel transport públic. L’horitzó 2013, amb la línia 9 de metro en ple funcionament, la implantació de la xarxa ortogonal d’autobusos o metrobus, una oferta més àmplia i millorada de servei de rodalies, una bona oferta de bus de barri i un bicing eficient; tot això ha de servir per fer que les persones s’inclinin per triar el transport públic en detriment del vehicle privat. Anar en transport públic ha de ser més ràpid i pràctic que fer-ho en cotxe.
Per aconseguir reduir el nombre de cotxes podem fer dues coses. O bé reduïm el nombre de carrils per a circular o be acabem instaurant un peatge per accedir a la ciutat, com han fet altres ciutats europees. És a dir, que haurem de triar entre oferir bones alternatives a tothom o reservar la ciutat per als que puguin pagar una taxa. Jo ho tinc clar. És una qüestió de models.

4 comentaris:

Pere Nieto ha dit...

El debat pot ser molt interessant, però hi ha una "trampa" tota l'estona. No s'amplia l'espai per a cotxes. Actualment els cotxes poden fer servir dos carrils en cada sentit. Quan acabi la reforma també podran fer-ne servir dos en cada sentit. Això sí el carril multiservei permetrà guanyar fluidesa al transport públic o permetrà, segons les hores habilitar aparcament, potser no és una mala idea tenint en compte l'increment previst d'habitatge i que potser no es podrà absorvir tot sols amb aparcaments soterranis. Per altra banda abans de la reforma hi havia efectivament dos carrils de circulació per sentit més un d'aparcament en cada sentit, no estem incrementant "l'asfalt". De totes maneres hi ha aspectes que es poden tractar, tenint en compte que els veïns reclamen que hi hagi dos carrils pel trànsit de vehicles privats i no sembla que sigui la teva opció. El canvi de model de l'avinguda de l'Esatut es produeix per acumular l'àrea verda i fer-la més accessible i per regular semafòricament el pas de cotxes, passant de 2 a 5 semàfors. A la Diagonal el canvi de model es podia fer per les alternatives viàries a l'avinguda de l'Estatut no és equiparable perquè no existeix la trama eixample ni alternatives clares.

Jordi Coronas i Martorell ha dit...

No és una trampa. Si fas un carril especialment per a transport públic, automàticament cedeixes més espai per als vehicles privats, el corresponent als busos que hi passin. A més, encara que posis 5 semàfors, si van sincronitzats la via segueix sent ràpida i ara amb més carrils de circulació. Un carril d'aparcament és molt més petit que un per a transport públic.
Pel que fa a l'aposta de la Diagonal reconeixes que el que es volia fer és carregar més els carrers colaterals de la Diagonal, amb el perjudici evident per als residents en aquests carrers, quan l'aposta ha de ser, insisteixo, reduir el nombre de cotxes.
Mentre no es fixi un model clar pel que fa a mobilitat jo soc partidari de no incrementar carrils. Millor deixar-ho com estava i plantegem un model de mobilitat global.

Pere Nieto ha dit...

Jordi, dir que el volum de trànsit que passa per una via amb semàfors o sense és el mateix, per molt sincronitzats que vagin és poc ajustat. Jo no dic que a la Diagonal es vulgués desviar el trànsit i no reduir-lo, no ho he dit, dic que hi ha alternatives, és a dir què passa si un camió s'espatlla a l'únic carril de l'avinguda de l'estatut? No oblidem que és una via d'accés important per a molta gent per sortir de la ciutat o anar a l'hospital i per tant no tan sols d'opcions que es poden cobrir amb transport públic. Insisteixo que es poden veure diferents opcions però que els veïns en proposaven una altra. El carril multiservei ha estat útil a altres vies.

Jose R. ha dit...

Et respondré amb un post.